Szemtől szemben – újságírók az asztal mögött

_MG_4600

A regionális internetes újságírás kiemelkedő alakjaival beszélgethettek a Debreceni Egyetem hallgatói a Média Szakhét 2014. április 29-én megrendezett kerekasztal-beszélgetésén az online sajtóban tapasztalt változásokról és ezek következményeiről.

„Felgyorsult a világ, s a hírközlés tempója is” – kezdte az eszmecserét Szénási Miklós, a Dehír főszerkesztője. Szerinte az online újságírás teljesen más attitűdöt követel meg, elég ha az azonnali javítási lehetőségére és az írás mellett fotózni, videót készíteni képes munkatársakra gondolunk. Barna Béla szerint, aki újságírói tevékenysége mellett az Eszterházy Károly Főiskolán is oktat, a gyorsaság nem minden, nagyobb hangsúlyt kell fektetni a minőségi cikkekre.

_MG_4583De akkor mi viszi előre az online médiumot? Erre a kérdésre Gömöri Gergely, a HAON projektmenedzsere adta meg a választ. Szerinte a regionalitás a fő mozgatórugója ezeknek az oldalaknak, melyeknek figyelembe kell venniük a helyi érdekeltségű programokat és a városban történő eseményeket is. A jó szerkesztőség megtalálja a megfelelő arányt az országos és helyi hírek között, tud szelektálni és súlyozni.

„A lokalitás behatárolja a közönséget” – mondta SAV, vagyis Sándor Alexandra Valéria, blogger, aki fontosnak tartja, hogy arról írjon, ami az embereket érdekli, még akkor is, ha az adott téma nem föltétlenül a szíve csücske. Mindezt persze lehet úgy csinálni, hogy lefedje az író személyiségét, megtartva ezzel az egyedi hangvételt és a személyes nézőpontot, a tényközlés és a személyes véleményalkotás helyes arányán dolgozva.

_MG_4566Hasonlóan vélekedett Bereczki-Csák Helga, a Cívishír főszerkesztője, akinek az anyaság kérdéseivel foglalkozó blogja az újságágírói munkánál nagyobb szabadságot ad. Szerkesztőként fontos számára a kommentekben megfogalmazódó visszajelzés, de a blogjánál ezekre kevésbé figyel. Gömöri Gergely azt is hozzátette, hogy a média ma már sokkal inkább tartalomgondozó, mint előállító, és meg kell szűrnie azokat a híreket, amiket egy portál közzétesz. A blogszerű írás csupán egy kis szelete a világnak, az újságírói szakma nem mondhat le az értékőrző attitűdről.Fölmerült, hogy az újságírók kezdenek ellustulni, ugyanis a cégek-intézmények PR-munkatársai tálcán kínálják számukra az információkat, nekik pedig nincs más dolguk, csak a megadott keretek közé tölteni a már kézhez kapott sajtóközleményeket.

Másfelől viszont korunk újságíróinak jó ötletekkel kell előállnia, innovatív változásokat végrehajtani és alkalmazkodni a nemzetközi tendenciákhoz, hogy a  regionális oldalak versenyben tudjanak maradni a kattintásszámért folyó versenyben. Mindez persze nem jöhet létre szemléletváltás nélkül, ami még sok idő, de a változás már elkezdődött. Elsősorban a hírfogyasztó társadalom bővülésére lenne szükség, hogy végbe mehessenek ezek a változások, de nem kell félni, mert a konvencionális újságírás alkonya még nem következett be. Hiszen a papír hamarabb elmúlik, mint a minőségi hírgyártás- és forgalmazás iránti igény.

Fotó: Janine Fotó & Design

FacebookTwitterGoogle+tumblrLinkedInDiggPinterestRedditEmail

Szólj hozzá a bejegyzéshez!

hozzászólás