IMG_3704A Média Szakhét utolsó kerekasztal-beszélgetése a debreceni, „webkettes” zenei színterek megvalósulásait vizsgálta. A zenei világot ugyanis alapjaiban rengette meg az internet. Az új médiumoknak köszönhetően a hagyományos működési modellek, valamint a terjesztési csatornák teljesen átalakultak. Varga Máté, moderátor leginkább arra a kérdésre kereste a választ a beszélgetés résztvevőivel: hogyan változtatták meg a zenei színtereken belüli tartalom-előállítást és- fogyasztást a web 2.0 legújabb hullámához tartozó jelenségek?

Mészáros Péter – DEIDI Mediális kultúratudomány-alprogramjának első éves PhD hallgatója – korábban már foglalkozott a lokális zenei közösségek médiumaival, valamint még egyetemistaként szemináriumi csoportban kísérletezett egy debreceni színtér-kép felrajzolásával, s a színtér fogalom értelmezésével. „A Debrecenben kultikus zenekarnak számító Diktátor – ami animal metalt játszik –, jó példa lehet arra, hogy a zenekar szubkulturális tőkéjének a felhalmozása nem feltétlenül abban nyilvánul meg, hogy több koncertet adnak, vagy nagyobb nyilvánossághoz jutnak el. Abban egyedülálló ugyanis az előbb említett zenekar, hogy alapítója, Derzsi Vezér, a folyamatos zenélés mellett hangosítást is vállal, és keresett szakemberré vált ezen a színtéren belül. Egyfajta vállalkozás alapjának tekinthető tehát ez esetben a zenész lét.  A Rocksuliban tanító tanárok – akik zenészek, és ismertséget szereztek – is ezt használják fel, s erre építik rá zenei »vállalkozásaikat«, ennek a területnek a vizsgálata is nagyon érdekes lehetne” mondta el a beszélgetés során. 

Sok olyan banda van, amely az internetnek s a web 2.0-ben működő közösségi felületeknek köszönhetően vált híressé. Csende Gergely – aki az egyik alapítója volt a 2011-ben létrehozott HNO3 Műhely nevű helynek – arra a kérdésre, hogy szerinte van-e debreceni Facebook-banda, azt felelte: „Igen, szerintem például a 2 Joints nevű együttes jó példa erre. A banda tagjai fiatalok, így a korosztályukat, tehát a célközönségüket is elérik a közösségi oldalaknak köszönhetően. A 2 Joints teljesen tudatosan, az Facebookon szervezte meg önmagát, de persze ez nem elég, fontosnak tartom a személyes kapcsolattartást is, szerintem csak így, ezzel együtt lehet egy banda sikeres.”

A személyesség kérdéséhez kapcsolódott válaszában Damu Richárd is, aki 2008 óta a sub.hu portál és a Sub rádió alapítója és vezetője: „A közösség, a személyes kapcsolat az, ami igazán fontos. Fontos a webkettes színtereket összekapcsolni az offline színterekkel is.” A beszélgetés résztvevői mind egyetértettek abban, hogy összefogással építeni kell a közösséget. „Az Facebook nagyon jó, de nem érezzük a másik ember hangsúlyát, a gesztusát, ezért kellenek az olyan közösségi helyek, ahol élőben is találkozhat majd előadó és rajongó”

IMG_3695

A személyesség kérdéséhez kapcsolódott válaszában Damu Richárd is, aki 2008 óta a sub.hu portál és a Sub rádió alapítója és vezetője: „A közösség, a személyes kapcsolat az, ami igazán fontos. Fontos a webkettes színtereket összekapcsolni az offline színterekkel is.” A beszélgetés résztvevői mind egyetértettek abban, hogy összefogással építeni kell a közösséget. „Az Facebook nagyon jó, de nem érezzük a másik ember hangsúlyát, a gesztusát, ezért kellenek az olyan közösségi helyek, ahol élőben is találkozhat majd előadó és rajongó”

Az is nagyon fontos, hogy ezeket a színtereket célirányosan, és előre megfontolt stratégiák alapján kell használni. „Azt gondolom, hogy egy zenekarnak el kell dönteni, mit szeretne. Befutni? Hírnevet? Ebből akar megélni? El kell döntenie, hogy mennyire gondolja komolyan. Itt, Debrecenben is rengeteg olyan zenekar van, akik nem is akarnak többet az adott helyzetüknél. Az elképzelésekhez mérten kell használni a különböző webkettes színtereket.” – folytatta tovább a gondolatmenetet Szabó Krisztina, a DebrecenPlus újságírója.

„Ki kell találni egy stratégiát, mert csak a Facebookra építeni nem lehet, de eszközként ki kell használni. A zenei színterek ugyanis csak egy réteget céloznak meg, s a szélesebb közönséghez való eljutásban  segíthet a web 2.0. Érdekes lehet az is, hogyan tudja ezeket a közösségi színtereket összekapcsolni az együttes? Miképpen integrálja és szinkronizálja?”

„Úgy vettem észre, hogy a ’90-es években menedzser kellett az együtteseknek. Ma már egy egy PR-esre és sajtósra van szüksége. Akik tudják, hogyan működik a rendszer: tudják mitől jó egy sajtófotó, amivel meg tudnak jelenni a különböző színtereken. Én is sajtósa vagyok egy debreceni bandának, s ha mi egyet posztolunk, az egyből megjelenik a Facebookon, a Twitteren és a Magyar Twitterezők oldalán. Mindenütt kis közösségeket tudsz építeni ezáltal, és egy kattintással el tudsz jutni nagyon sok helyre. Ez az út: az apró közösségi tereket kell egybe gyűjteni és ápolni.”

FacebookTwitterGoogle+tumblrLinkedInDiggPinterestRedditEmail

Szólj hozzá a bejegyzéshez!

hozzászólás