Magyar kuriózum négy felvonásban – A Blind Myself-saga, 1. rész: kritika a Négyszögöl albumról

10335782_10201146184216057_1364707550_nVilágvége, Fekete Lovag, diszkó, tetkó, Kulka János, divat, éhezés, Fásy Ádám… csak néhány a kulcsszavak közül, amelyek a Blind Myself zenekar Négyszögöl névre keresztelt albumát jellemzik. A hazai metal színtéren csaknem húsz esztendeje jelen lévő banda ugyanis új (?) lemezénél minden korábbi magyar underground zenei szokást felrúgott. Ráadásul az egész majdnem két éve kezdődött!

Egészen pontosan 2012. július 24-én, amikor a Blind Myself kiadta a Négyszögölt – vagyis, annak csupán az első részét, három dalt! A megjelenés azonban a rajongóknak nem okozott különösebb meglepetést, hiszen a banda már felkészítette „övéit”, mi vár rájuk az elkövetkezendőkben. A zenekar ugyanis – a színtéren belül úttörőként – négy részre bontotta a nagylemezt, s az összesen 12 számosra tervezett albumot 4×3 dal formájában, nagyjából fél éves periódusokban, fokozatosan adagolták a közönségnek. A zenekar, szintén egyedi megoldást alkalmazva, minden dalhoz készített egy-egy klipet vagy vizuált, így minden zeneszámnak van valamilyen képi lenyomata, mely sok esetben plusz jelentést, értelmezést társít hozzájuk.

10338922_10201146183936050_1992696976_n

Egészen pontosan 2012. július 24-én, amikor a Blind Myself kiadta a Négyszögölt – vagyis, annak csupán az első részét, három dalt! A megjelenés azonban a rajongóknak nem okozott különösebb meglepetést, hiszen a banda már felkészítette „övéit”, mi vár rájuk az elkövetkezendőkben. A zenekar ugyanis – a színtéren belül úttörőként – négy részre bontotta a nagylemezt, s az összesen 12 számosra tervezett albumot 4×3 dal formájában, nagyjából fél éves periódusokban, fokozatosan adagolták a közönségnek. A zenekar, szintén egyedi megoldást alkalmazva, minden dalhoz készített egy-egy klipet vagy vizuált, így minden zeneszámnak van valamilyen képi lenyomata, mely sok esetben plusz jelentést, értelmezést társít hozzájuk.

A Négyszögöl tehát csaknem két évvel ezelőtt indult el, hogy meghódítsa a magyar zenei piacot – lássuk, mit hozott az első rész!

1. Maradék

A Blind Myself (a továbbiakban BM) borzasztóan erős „trekk eggyel” nyitott, a hozzá készült klip pedig egyenesen mellbevágó élmény volt: Kulka János márpedig gyúr! A magyar színészóriás személye szó szerint a hátán vitte az egész videót, így segítve mindenkinek megtartani a Föld súlyát az élettel és a felettünk állókkal folytatott reménytelen küzdelemben. A BM munkásságára kevéssé jellemző tiszta ének (!), a gitárszóló, valamint az elektronikus effektek üdítően hatnak a kőkemény riffek között. Kezdésnek tökéletes!

https://www.youtube.com/watch?v=cv_xlc1GgkQ

2. A Fekete Lovag mindig győz! (feat. Dopeman)

Ugye mindenkinek megvan a Monty Python-féle Fekete Lovag? A zenekar erre a karakterre építette fel az album második dalát, mely gyakorlatilag a megcsonkított Lovag megzenésített gondolatait közli – kis magyar valósággal fűszerezve. A hozzá készült vizuálért Gróf Balázs grafikus a felelős, aki már kétszer is készített animált klipet a zenekarnak. A refrén, valamint Dopeman „vendégszereplése” viccesen zseniális, egyébként pedig egy klasszikus BM-nótáról beszélhetünk: Tóth Gergő énekes védjegyévé vált visítós hörgése, valamint a súlyos gitár- és dobtémák egy igen ütős folytatást biztosítottak az első szám után.

https://www.youtube.com/watch?v=p5BzLWumrss

3. Magyar világvége

A Négyszögölről utólag elmondható, hogy mindegyik „csomagja” tartalmazott egy kicsit elvontabb, melankolikusabb darabot. Ez az első résznél a Magyar világvége, mely annyira fájóan őszinte (vagy még inkább: „annyira magyar”), hogy mindig libabőrös leszek tőle! A videó a 2011. augusztus 20-i tűzijáték felvételeiből készített montázs.

https://www.youtube.com/watch?v=FRGhKN8fr2I

Kicsit ugrunk az időben, egészen pontosan 2012 decemberéig, ekkor jelent meg ugyanis a Négyszögöl 2., mely az első rész hatalmas sikere után méltóképpen folytatta a megkezdett utat, méghozzá így:

4. Bizonyos szempontból gazdagok dala

„Bizonyos szempontból” az előző dal folytatásának is tekinthető, csak éppen a másik oldalról. Paradox módon burkoltan szókimondó, és roppant divatorientált. Utóbbi Herczeg Zoltán divattervezőnek köszönhető, aki olyan csini bundákba öltöztette a zenekar tagjait, hogy „öröm” volt rájuk nézni. Maga a zeneszám egy kortárs metalrajongó számára már-már túl populárisnak hathat, ám éppen ebben rejlik az egész bája: ki az, aki öt divatguru zenésztől azt várja, hogy lebontsa a falakat?

https://www.youtube.com/watch?v=OWrW8YojG9M

5. Két karodban (Radnóti Miklós)

A Négyszögöl 2. újabb változást hozott a BM életében, hiszen ekkor kezdődött az a tendencia, hogy minden egyes „szögöl” tartalmazni fog egy-egy megzenésített verset. Ez a második rész esetében Radnóti Miklós verse volt. A Két karodban egyszerre hátborzongatóan sejtelmes és emelkedett, így adva egy olyan különleges egyveleget, mely kellően felkavarhatja a hallgatóság érzelmi világát – ezt az érzést a dalhoz készült szöveges videó csak tovább erősíti.

https://www.youtube.com/watch?v=XjDSg53F34A

6. Bírák

Az egész Négyszögöl leggonoszabb hangulatú száma: az intro után szinte az arcunkba robban a dob és a riffek okozta kaotikus és lendületes folytatás. A BM nagyon jól eltalálta a dal ívét, így a hallgatóságnak egy pillanatra sem lankadhat a figyelme. A dalhoz készült klip egészen a végéig nem igazán izgalmas, a felkapcsolódó villanyfényben álló zenekari tagok „okostelefonozása” azonban mindent visz, zseniális húzás, egyben tanulságos üzenet a mai kor gyermekeinek.

https://www.youtube.com/watch?v=Nl237Wn4XtI

2013. július 4. A Blind Myself túl van a „Kétszögölön”, itt az ideje kiadni a harmadikat. A Négyszögöl 3. viszont olyan dolgokat produkált, melyre még nem volt példa a színtér történetében.

7. Diszkószám az éhezésről

Ahogy az megmutatkozik a szövegben, a dal Tóth Gergő valós történetét dolgozza fel.. A hozzá készült klip megdöbbentőre sikeredett: az, hogy az elején az éhező zenészek ütött-kopott hangszereken játszanak, nem meglepő, ám később elszabadul a káosz. Zacskós tej, paradicsom, kilós kiszerelésű liszt, fejes káposzta és még ki tudja, mik vágódnak a zenekar tagjainak arcába, majd egy snitt után a „jóllakott” BM öltönyben feszít a kameráknak. Akkor nem tudtam, hogy ez a kiöltözés előrevetít valamit…

https://www.youtube.com/watch?v=hWlT9zUcecQ

8. Veszélyes hulladék

… de megtörtént az, amire senki nem számított: metal a Nóta TV-ben! Fásy Ádám Zeneexpressz című mulatós műsorának június 3-i adásában záróakkordként az elegáns BM-tagok egy igazán húzós „nótával” ébresztették fel az este tíz körül már-már szunyókáló tévénézőket. A produkció olyan parodisztikusra sikeredett, hogy első nézésre majdnem leestem a székről a röhögés miatt, a dal igazi mondanivalója azonban ennél sokkal komolyabb. Leginkább a mai médiavilág negatív hatásaira hívja fel a figyelmet. Az azonban egészen ironikus, hogy egy ilyen dal éppen a Nóta TV-ben hangzott el – a popkultúra nem volt elég óvatos.

https://www.youtube.com/watch?v=dG5ukaTRo80

9. Az igazi szó (Ady Endre)

Az újabb megzenésített vers nagyon ütősre sikeredett, ez pedig a BM tudatosságát mutatja: minden „szögöl” esetében ügyeltek arra, hogy a különböző stílusú és hangulatú dalok között mindig legyen egy, amely igazán energikus és technikailag is kellően erős, ez a dal az utóbbi kategóriába tartozik. És még egy érdekesség: a vizuálban (melyet szintén Gróf Balázs készített) Tóth Gergő nagyobbik fia, Bendegúz is feltűnik!

https://www.youtube.com/watch?v=r6Q6Y93dDlo

A teljes Négyszögöl végül hivatalosan 2014. május 7-én látott napvilágot, ekkor jelent meg a negyedik, egyben befejező rész. Tán a véletlen műve, hogy május 7-e pont Tóth Gergő születésnapja?

10. Mindenkit un valaki

A dal címéről először a Tankcsapda Mindenki vár valamit című albuma jutott eszembe, ám ez a szám sokkal érdekesebb témát feszeget. Az igencsak perverznek mondható klipben Mészáros Dóra (véleményem szerint) az országot testesíti meg. Tovább nem is folytatom az elemzést, a szöveg alapján mindenki azt gondol a dalról, amit akar. Magyarország 2014!

https://www.youtube.com/watch?v=b5xB3ZP8Qkw

11. Tudod, hogy nincs bocsánat (József Attila)

Egy sötét, borongós hangulatú dal vezeti fel a finálét, mely ezúttal József Attila egyik verséhez társít zenei hangokat, valamint jókora adag hörgést. A dalt egy time-laps videó kíséri, melyen GG készít egy street artot, s a végén az album borítóját láthatjuk a falon. Remek esszenciája ez az egész albumnak, ám az utolsó szám még hátravolt.

https://www.youtube.com/watch?v=8syxaoCfhkI

12. Testem a vászon (feat. Wolfie)

Zárásként a popkultúra és az underground „karamboljaként” megszületett a Testem a vászon. A Punnany Massif MC-je, Wolfie, valamint a BM a tetoválást boncolgatja, mégpedig a produkció, vagyis a tetkósok részéről. A szöveg nagyon ötletes, egész más fényben tünteti fel a tetovált közösséget, mint ahogy az emberek nagy része leírja őket. A klipben sok tetovált személy prezentálja saját „vásznát”, többek között Senior Hal (Fish!), valamint Áron András „Apey” (Neck Sprain) is megjelenik. Ezzel a nagyszerű dallal zárul a Négyszögöl, tökéletesen rekesztve be annak majd’ két évig tartó históriáját.

https://www.youtube.com/watch?v=r-vmZ2YShWE

Hogy összességében milyen az album? A legjobb kifejezés rá a profikat megszégyenítő tudatosság. Az egész értékesítési eljárás, a dalok és a hozzájuk készült vizuális anyagok minősége, a Blind Myselfet csaknem két éve folyamatosan körülvevő médiaérdeklődés, valamint az éppen aktuális részek visszhangja örökre beírta a zenekart Magyarország zenei történelemkönyvébe. Ilyen hosszan metalzenekar még nem érte el, hogy szinte állandóan beszéljenek róla – és még a TV2-ben is szerepeltek!

FacebookTwitterGoogle+tumblrLinkedInDiggPinterestRedditEmail

Szólj hozzá a bejegyzéshez!

hozzászólás

2 thoughts on “Magyar kuriózum négy felvonásban – A Blind Myself-saga, 1. rész: kritika a Négyszögöl albumról

Comments are closed.