Korábban átlagosan 40 perc alatt megtehető volt a Püspökladány és Ebes közötti távolság , most viszont 1 óra 40 perces menetidővel kell számolnunk. A pályafelújítás és forgalmirend-változás miatt a 15-30-60 perces késések már mindennaposak.
Az átépítés megnehezíti a Debrecen vonzáskörzetében élők életét. Rengeteg kérdés merül fel az utazni vágyók körében a Budapest–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonalon történő átépítést illetően és azzal kapcsolatosan, hogy mégis mikorra várható a teljes vasútvonal átadása.
A Püspökladány–Ebes vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai 2017 júliusában kezdődtek meg, és várhatóan 2020 szeptemberében fejeződnek be. Ezen a szakaszon 31,25 kilométer hosszúságú, kétvágányú vasúti pályát tesznek alkalmassá az óránként 160 kilométeres sebességgel közlekedő vonatok fogadására. Az Ebes–Debrecen vasúti vonalszakasz korszerűsítésének kivitelezése az előkészítő munkákkal indult el 2018. év elején, ez a beruházás várhatóan 2019 őszén zárul. Az átépítés miatt az InterCity vonatok 15-20 perccel hosszabb menetidővel közlekednek Budapest felől a Püspökladányon túli állomásokra, illetve ennyivel korábban közlekednek Püspökladányig a keleti országrészből Budapest felé. A személyvonatok átlagosan 15-30-60 perces késésekkel indulnak. Már átépült és ideiglenesen forgalomba helyezték a Püspökladány–Kaba és Hajdúszoboszló–Ebes nyíltvonali szakaszokat, valamint az ebesi állomás északi részének pályaátépítése is befejeződött. A beruházás során mintegy 1000 milliárd forintot fordíthat hazánk vasúti felújításokra a jelenlegi, 2014-2020-as uniós finanszírozási ciklusban az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program révén. Az uniós forrásokon kívül a MÁV költségtérítési forrásból is végez pályafelújításokat, amelyek megvalósítása részben saját kivitelezésben valósulhat meg – tudhatjuk meg a MÁV honlapján.
Utasok hallatják véleményüket egymás között a karcagi állomáson. Azt állítják, örülnek, hogy lecserélik a régi síneket, amelyeket annak idején még a nagyszüleik fektettek le, de nem gondolták volna, hogy ekkora felfordulást fog okozni, és ilyen nagymértékben befolyásolja majd a menetrendet.
Meglehetősen vegyes az utazóközönség, mert rengeteg a diák és idős, beteg ember, aki leginkább Debrecent szeretné megcélozni az egyetem és a klinikák miatt. Azt mondják azért rossz ez az egész számukra, mert időponthoz vannak kötve, és reggel 8 órától már megkezdődik a tanítás, mind a középiskolákban, mind az egyetemen. A diákok arra panaszkodnak, hogy egy órával korábbi vonatra kell szállniuk, hogy beérjenek az iskolába időben, de ez még így sem mindig sikerül. Előre meg kell tervezni a napot, érdemes utána olvasni az interneten a menetrendnek már előzetesen, de az idősebbek arra panaszkodnak, hogy nincs megfelelő tájékoztatás a pályavonalak állapotáról kihelyezve az állomásokon, és ők nem tudják még a számítógépet sem bekapcsolni, nem hogy interneten utánanézni a menetrendnek.