Álhírektől a mesterséges intelligenciáig – izgalmas programok a Kutatók Éjszakáján

Szeptember 26-án ismét benépesült a Debreceni Egyetem főépülete, ahol középiskolások, egyetemisták és családok vettek részt a Kutatók Éjszakája programjain. A Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék idén is változatos, élményközpontú előadásokkal és interaktív foglalkozásokkal várta az érdeklődőket.

Az est célja az volt, hogy közérthető formában mutassa be a média világának izgalmas szeleteit, például az álhírek felismerését, az élőszereplős anime sorozatokat a Netflixen, a sportújságírás útkeresését, az embert túlszárnyaló mesterséges intelligenciát, az asztaliszerepjátékok iránti kereslet okait. A jó hangulatot nemcsak a közvetlen előadások, hanem az enni- és innivalóval kínált vendéglátás is fokozta.

Elsőként Molnár-Kovács Dorottya tanársegéd beszélt a médiaírástudásról és az álhírek azonosításáról. A közönség játékos feladatokban tesztelhette, mennyire tud különbséget tenni valós és hamis hírek között, miközben hasznos technikákat is megismerhetett a hitelesség ellenőrzésére.

Molnár Kincső Bernadett PhD-hallgató részletesen elemezte a Netflix ellentmondásos próbálkozásait arra, hogy a streaming vállalkozás animék élőszereplős feldolgozásaival kösse le a nézők figyelmét. Mészáros Péter tanársegéd előadása a sportpodcast új médiajelenségéről szólt. Azzal inspirálta a jelenlévő diákokat és egyetemi hallgatókat, hogy tartalomgyártóként induljanak ki a hobbijukból, olyan témákból, melyeket már régóta szenvedéllyel tanulmányoznak.

Keressenek váratlan megszólalási alkalmakat és formákat, olyanokat, amilyeneket a hivatásos és mainstream műsorszóró médiában nem találunk, így irányítva magukra és a tartalmaikra a figyelmet.

Az estet Oláh Szabolcs docens zárta, aki előadásában a Szilícium-völgy egyik fiatal vállalkozója, Sam Ginn történetét mesélte el. A Stanfordon végzett bölcsész és informatikus kutatásai és állatorvosi praxismenedzsment applikációja az AI kettősségére mutatnak rá: egyelőre az AI az ember problémáit oldja meg, de eljöhet az idő, amikor a gép már saját logikája szerint fejleszti önmagát, s embertelenül túllép rajtunk.

A programok között a résztvevők kipróbálhatták magukat kreatív feladatokban is: félórás játékblokkok keretében közös karakteralkotásra nyílt lehetőség 4-5 fős csoportok számára. A foglalkozást a tanszéken működő Asztaliszerepjáték Kutatótócsoport tagjai közül Nagy Orsolya tanársegéd, Tisza Márta Eleonóra doktori ösztöndíjas hallgató és Hlavacska András adjunktus vezették.

A résztvevők élményekben gazdag, informatív és szórakoztató Kutatók Éjszakát hagyhattak maguk mögött.

„Remélem, hogy ez tényleg így is történt. A tanszéki oktatók találták ki a programot, a másodéves hallgatók promótálták, szervezték meg és bonyolították le a rendezvényt a Marketing kurzus keretei között. Gyakorolták, hogyan dolgozzanak csapatban, tervszerűen és összehangoltan.”

„Az egyik célcsoportunk a középiskolás diákok voltak, a Kutatók Éjszakája sokak számára az első élményteli találkozás az egyetemmel. Rájönnek, hogy a Főépület patinás közege belülről nem is olyan félelmetes, a kutatás lehet játékos és élvezetes is. Bízunk abban, hogy kedvet kapnak a továbbtanuláshoz, s egyetemünket választják. A másik célközönségünk a szakunk jelenlegi és volt hallgatósága: a Kutatók Éjszakája hagyományosan az évadnyitó közösségi programunk. Köszönöm mindenkinek, hogy együtt ápoltuk a tradíciónkat!” – összegezte Oláh Szabolcs tanszékvezető a rendezvény küldetését.

Szöveg: Nagy Pál

Fotók: Minya Írisz, Orosz Gergő

FacebookTwitterGoogle+tumblrLinkedInDiggPinterestRedditEmail

Szólj hozzá a bejegyzéshez!

hozzászólás