Rövid történetek nagy hatással

Tudósítás a 11. Malter Fesztivál második napjáról

Október 19-én szombaton, kora délután folytatódott a Malter Filmfesztivál. Az előző naphoz hasonló embertömeg gyűlt össze, azonban a szombati nap közönsége még péntekihez képest is különleges volt: a kisfilmek rendezői nagyrészt mostanra érkeztek meg. A már rutinos közönség sokkal magabiztosabban navigált a mozi belső terei közt, gyorsabban haladt a sor és kevesebb volt a feszültség a várakozás alatt. 

Mivel már a várható problémákra felkészülve érkeztek a szervezők az előző nap példájából tanulva, késés nélkül és zökkenőmentesen kezdődött a fesztivál ezen szakasza. A vetítések 13:30-kor folytatódtak továbbra is a Kertész Mihály-teremben, ahol már a várva várt főszervező, Hutanu Emil köszöntötte a megjelenteket, felkonferálta a következő filmeket és azok rendezőit. 

Az első program egy kitekintő blokk volt, amely a többihez képest is kivételesnek ígérkezett: nemzetközi filmek kerültek a vászonra. Hagyománnyá vált, hogy a Malter Filmfesztiválon nem csak hazai alkotásokat, hanem más országok filmjeit is levetítik egy külön blokkban. 

Hutanu Emil elmondása szerint idén, az előző évekhez képest is nagyobb választékból kellett válogatniuk a szervezőknek. Végül összesen hat nemzetközi film érkezett az Apolló Mozi kivetítőjére. 

Olyan országokból kerültek ki ezek a filmek, mint Lengyelország, Franciaország, Kanada, Finnország és Vietnám. Bár nem magyar produkciókról beszélünk, ez nem azt jelenti, hogy semmi közük ne lett volna hazánkhoz: Szentgáli Csaba két lengyel filmnél (az Impasse Nicolas Reza és Haircut Shan Meng rendezésében) is operatőri munkát látott el, Fazekas Gyöngyi volt a rendező a My unborn son című produkciónál, az Atonement (Pat Suveg) című film pedig Budapesten játszódott. Mindegyik film komoly témát dolgozott fel, már-már lelkileg megterhelők voltak. A filmek többségéhez angol feliratot rendeltek, viszont az utolsó produkció, a Les gracons dans l’eau (Pawel Thomas Larue) felirat nélkül ment végig eredeti, francia nyelven. 

Egy rövid szünet után újra visszatértek a versenyfilmek 15:30-tól. A 3. blokkban szereplő művek: a Pragma (Szelestey Bianka), a Narancs (Horváth Nóra ) a Hátsó ülés (Győrei-Dani Balázs), a Szégyenfolt (Riba Gery), és a Metronóm (Lehr Juhász Péter). Igényes és elgondolkodtató filmek sorozata volt ez. Az előző blokkhoz képest kicsit gyengédebbek voltak témáikban, azonban ez szükséges is volt abból a szempontból, hogy a közönség fel tudjon lélegezni. Több díjazott is kikerült ebből a blokkból, amely tovább bizonyítja a produkciók igényességét.  

A 4. és egyben utolsó versenyfilm blokk 17:30-kor kezdődött. Ez volt az egyik legrövidebb egység, (csupán 4 filmmel) ám nem véletlenül. Az első kétfilm (a Melange Králl Kevin és a Préda Sztepanov Márk rendezésében) 30-30 percesek voltak, a másik kettő (Miután kihánytad a vattacukrot Varga Anna Boglárka, valaminta Cicaharc Varga Gábor rendezésében) pedig összesen tett ki 30 percet. Bár időben ez volt a legrövidebb, talán ennek a blokknak volt a legnagyobb hatása a közönségre. 

Főként az különbözteti meg ezeket a produkciókat a többitől, hogy habár komoly témákat dolgoztak fel, a humor ezekben a filmekben jelent meg a legerőteljesebben. 

Tökéletes példa erre a Cicaharc című alkotás. A film játékosan mutat be két idős hölgyet és azok kapcsolatát, akik egy faluban élnek és egy macska szeretetéért versengenek. Habár a filmben visszatükröződik a szomorú valóság, hogy hogyan éli az idősebb generáció az életét, akiknek nincs (vagy legalábbis nem a közelben lakik) családjuk, mégis ezen a filmen kacagott a legnagyobbat a közönség az ötletesen megírt és jól kivételezett vicceknek köszönhetően. Végül a versenyfilmek vetítése kicsivel 19:00 óra után ért véget. A következő szünetben nemcsak a zsűrinek kellett erőteljesen elgondolkodnia, hogy mely filmek érdemlik meg leginkább az elismerést, hanem még a közönség szavazatainak összeszámolására is sort kellett keríteni. 

Egy kisebb késéssel, 19:30 után pár perccel kezdődött meg a fesztivál fénypontja: a díjátadó. A filmek vetítéséhez hasonlóan, a Kertész Mihály-terem adott otthont ennek az eseménynek. Hutanu Emil nyitotta meg a díjkiosztó ünnepséget, ahol a közönséget és az alkotókat is egy meleg köszöntéssel fogadta. Ezek után Hajdu Szabolcs (debreceni filmrendező és színész, aki egyben a Malter egyik fővédnöke is) fejezte ki rövid beszédében, hogy számára mit jelent a Malter Filmfesztivál. A másik fővédnök, dr. Mátyássy Szabolcs (a Csokonai Nemzeti Színház igazgatója) sajnos betegség miatt nem tudott jelen lenni, viszont így is egy nagyszerű beszéddel készült, amelyet Mispál Attila színházi rendező olvasott fel a megjelenteknek. Végül a szakmai zsűri fődíját a Hátsó ülés című film nyerte el, a második helyezett a Metronóm lett, a harmadik helyezést pedig a Melange nyerte el. A nyertesek Debrecen város felajánlásából összesen 500.000 Ft összdíjazásban részesültek. A Malter különdíját a Rügyek kapta, míg a szakmai zsűri külön díjazottja az Örökrész című film lett. A közönség szívét pedig a Cicaharc nyerte el, amely egyik jelenlévőnek sem okozott nagy meglepetést. A legjobb nemzetközi film címet a Les gracons dans l’eau kapta. A fődíjak mellett számos különdíj kiosztására is sor került. A filmfesztivál fő támogatói is kiválaszthatták, hogy számukra melyik film hagyott maradandó nyomot. Ilyen kitüntetést osztott ki az Apolló Mozi, a Hajdú-Bihari Napló, a Csokonai Nemzeti Színház, az Alföld TV, a Campus Rádió, a Kós Károly Művészeti Szakgimnázium, Technikum és Kollégium, a Tóth Árpád Gimnázium, a Médiacentrum, a KULTer.hu, a Modem és a Debreceni Egyetem Kommunikáció- és médiatudomány szak oktatói és hallgatói. 

A díjátadó során a közönség létszáma kicsit megcsappant, ám ez várható volt. Ezek után, ahogy azt előzőleg megígérték a szervezők, a győztes filmek levetítésére is sort kerítettek. Míg az eredeti programterv szerint a díjátadó előtt következett volna be, a nap folyamán összegyűjtött késések miatt csak a nap végén bonyolították le a plakátversenyt. 

A Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszékhallgatói egy rövid videós interjút készítettek Králl Kevinnel, a Melange rendezőjével, akit a szak különdíjban részesített. A fiatal filmrendezőt olyan korábbi munkákat jegyez, mint A levelek (2019), a Tükörkép (2021), és a Cigaretta (2020). Az interjúban fény derült jó pár érdekességre a film hátterével kapcsolatban. Králl Kevin megosztotta a film elkészülésének történetét, kezdve a kiindulási ponttól: honnan indult a forgatókönyv, milyen célból íródott és hogy mennyi idő alatt. Azt is bevallotta, hogy a történetet bizonyos fokig a saját édesapjával való kapcsolata inspirálta. Mint kiderült, a film forgatása három napot vett igénybe, és néhány nehézséggel is szembe kellett nézniük, a film különleges főhelyszínéből adódóan. A rövidfilm producere, Vasas Petra – aki egyben a rendező élettársa is – tette lehetővé, hogy az alkotásaz elképzeltekhez hűen megvalósulhasson. Az említett interjú alább megtekinthető.

A döcögős indítás ellenére egy újabb sikeres filmfesztivált tudhat maga mögött a Malter és az Apolló Mozi. Rengeteg produkciót láthatott a közönség, amelyek témáikban és kivitelezésükben is mind egyediek voltak. 

A készítők bebizonyították, hogy a rövidfilmek időkorlátja nem korlátozza a kreativitást. Nemcsak külföldi és belföldfi rendezők mutathatták be filmjeiket, de a középiskolások is kamatoztathatták tehetségüket, ezzel bátorítva a jövő nemzedékét. A fesztivál életben tartja Debrecen kulturális életét és egyesíti a város filmszerető közösségét. Egy ilyen filmfesztivál – bár csak kétapos – elképesztő mennyiségű tapasztalattal árasztja el a nézőket,s a szervezők minden évben szorgosan dolgoznak azon, hogy a lehető legjobb filmek jussanak el a közönség elé. Ez idén sem volt másképp, és reméljük, jövőre is hasonló élményben lesz részünk. 

Fotók: Sipeki Bianka, Varga Gréta K.

Videó: Pósán Petra, Molnár Bence, Sipeki Bianka



FacebookTwitterGoogle+tumblrLinkedInDiggPinterestRedditEmail

Szólj hozzá a bejegyzéshez!

hozzászólás