A startup és az online marketing kapcsolata volt a téma a 2014-es Média Szakhét első kerekasztal-beszélgetésén. A sajtos pogácsa köré gyűlt, a web2-es alkalmazások üzleti lehetőségeiben járatos szakemberek arra keresték a választ, hogyan kell egy kezdő vállalkozónak hozzáfognia egyedi ötlete megvalósításához, miért nem érdemes megkerülnie a kommunikációs szakembereket, és egyáltalán: mi az a startup?
Legegyszerűbben úgy lehetne meghatározni, mint olyan kockázatos körülmények között létrejövő kezdő vállalkozást, melynek alapja egy utánozhatatlan ötlet. „Ha valaki nyit egy pékséget a sarkon, az nem feltétlenül startup” – állapította meg Szobonya Péter, a Compleo Kft. alapítója. Az első lépés egy életképes és nyereséges ötlet megszületéséhez a célközönség és a kiválasztott terület alapos ismerete. A startup világ evolúciós harcában azok maradnak fenn, akik korrekt magatartással vesznek részt az üzleti életben, illetve a kellő szakmai tudás mellett rendelkeznek egy jó adag „konoksággal”. Ahogy Szobonya Péter is felhívta rá a hallgatóság figyelmét, „amikor jönnek majd a pofonok, akkor föl kell állni és menni kell tovább”.
Egy kezdő vállalkozás úgy kerülheti el legegyszerűbben a K.O.-t, ha bizonyos részfeladatok megoldását szakemberekre bízza. Sokan úgy gondolják, hogy az imázsépítés és -kommunikáció legolcsóbb megoldása egy profil létrehozása a legelterjedtebb közösségi oldalon. Facebookozni meg ugye mindenki tud, minek ide szakember? Ez a mentalitás könnyen a kudarc zsákutcájába vezethet, a „házi barkácsolás” ugyanis súlyos következményekkel jár. Klausz Melinda, a Megosztok, tehát vagyok című könyv szerzője a beszélgetés során hangsúlyozta, a Facebook-szabályozás hihetetlenül gyorsan változik, mellyel kötelező lépést tartani. A „játékszabályokat” felrúgó profilokat akár törölhetik is, így az apránként összegyűjtött követők szétszóródhatnak a virtuális térben. Ezt csak egy olyan online marketinges segítségével lehet elkerülni, aki a kurrens idegen nyelvű szakirodalom mellett a háttérben futó Facebook-változások területén is naprakész.
Az online marketing-profik csak akkor végezhetnek tökéletes munkát, ha a startup vállalkozó kellő bizalommal fordul feléjük. Ha a megbízó az eredeti ötletet féltve bizonyos információkat visszatart, azzal csak a sikeres kommunikáció megteremtését akadályozza. A debreceni székhelyű PW Studió munkatársa, Enyedi Márta kiemelte, hogy egy weboldal vagy egy profil elkészítésével még nem ér véget a feladat – azok jövőjét előre meg kell határozni, működésüket ütemezni kell akár hónapokkal előre. A célközönséget nem szabad kihagyni a tervezésből. „A felhasználó igényeire kell reagálni, sőt, be is kell őt vonni, hogy ő is szerkeszthesse a tartalmat” – emelte ki Enyedi Márta.
Az egyik legfontosabb tanács a kezdő startupperek számára a megfelelő csapat összeállítása. Minél szerteágazóbb a startup team ismerete, annál kisebb az esély arra, hogy valami elkerüli a csapat figyelmét. Egy jól átgondolt tervvel és egy remek ötlettel ajánlott minél hamarabb betörni a piacra – félő ugyanis, hogy egy szemfülesebb versenytárs hamarabb lecsap az adott célcsoportra. Az Ugly Furnitures alapítója, Szántó M. Zsolt elmondta, hogy a pénzhalmozás nem lehet kizárólagos célja egy startup vállalkozásnak. A kommunikáció- és médiatudomány szak volt hallgatója úgy véli, hogy egy sikeres vállalkozás résztvevői nem ülhetnek a babérjaikon. Eredményt csakis a lendületes jövőépítés és a fejlődésre való törekvés hozhat.
A web2 egy folyamatosan táguló és változó univerzum, melynek eszköztára számtalan módot nyújt többek közt a célközönség hatékony elérésére. Jól látható, hogy a felbukkanó és később feledésbe merülő trendek követése szakértelmet kíván. Aki szeretne még többet megtudni az online kommunikáció világáról, az látogasson el a Média Szakhét rendezvényeire, vagy kövesse figyelemmel a Médiagrund bejegyzéseit.