A Letöltés könyvsorozat a magyar nyelvterületen kevés kommunikáció- és médiatudományos kiadványcsalád egyike. Ebben látott napvilágot a közelmúltban Guld Ádám Az EMO – Egy stíluskultúra karrierje a médiában című munkája, melyet egy beszélgetés keretében mutattak be a Debreceni Egyetemen november 5-én.
A Pécsi Tudományegyetem oktatójával, kommunikációs szakemberrel a könyvsorozat szerkesztője, a DE Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszékének munkatársa, Keszeg Anna beszélgetett, aki igyekezett úgy irányítani az eszmecserét, hogy a vendég szakmai útja kirajzolódhasson, de az EMO stíluskultúra sajátosságait is megismerhesse a közönség. Örömteli volt, hogy szép számú hallgatóság gyűlt össze, bőven megtelt a terem. Guld Ádám visszatekintve pályája indulására fölidézte, hogy kommunikációs tanulmányait 2001-ben kezdte, amikor még nagyon népszerű volt ez a szak, akkoriban 500-600 jelentkezőből csak 25-en kerültek be. A terület nagy öregjei tanították, a legfontosabb számára Császi Lajos volt, aki akkor lett náluk főállású tanár, mikor Ádám már az utolsó két évében volt. Az összes óráját felvette, mert annyira megtetszettek a gondolatai, az ő hatására lett médiakutató.
2007-ben kezdte a doktori képzést. Szakdolgozata, ami a Médiakutatóban is megjelent A Madonna-jelenség és a sztárság konstituálódása a posztmodern médiában címmel, a sztárkutatással és identitásreprezentációval foglalkozott. Témavázlat kellett a doktori értekezéséhez, ezért szétnézett, mi kapcsolódik még az identitáshoz, és szó szerint szembe jött vele az EMO a Sziget Fesztiválon. Így zökkenőmentesen állt át egyik témáról a másikra.
Sokféle közegnek tart előadásokat, arról is kérdezte őt Anna, hogyan kezdődött ez. 2009-ben kezdett el dolgozni, azonban nem akart csak ettől függeni, ezért mást is kipróbált. Az üzleti szférába nehéz volt az átjárás egyetemi oktatói állásból, 4-5 év kemény munkájára volt szükség, sokszor dolgozott ingyen, mire ismert lett.
Sok idő telt el a könyv megírása és a kiadása között. Érdekes, hogy most, mikor megjelent, visszakerült a médiába az EMO, ami aktualizálta a művet. Ma már hihetetlenül gyorsan változnak a stílusok, mondta. Az EMO fénykorában volt utoljára a tömegmédiának nagy hatása a fiatalokra (pl. Viva TV és MTV). Most az online térben nagyon elaprózódik a közönség (a mai fiataloknak szinte mindnek más a kedvenc Youtube-sztárja). A sztárkultúrában új trendek mindig a fiataloktól jönnek, de ez az online platformokra is igaz (Instagram, Youtube, Facebook). Mindig belőlük következtetnek, hogy 2-3 év múlva mi lesz a mainstream.
Azon a kérdésen, hogy a magyar kommunikációkutatás mennyire nemzetközi, nagyon elgondolkodott. Küldték barátai külföldre, ám nem érzett rá belső késztetést. Viszont egy éve Angliában megjelent egy Tófalvy Tamás által szerkesztett magyarországi szubkultúrákkal foglalkozó kötet, melyben Ádám egyik emósokról szóló írása is megjelent.
Megosztotta velünk, hogy pontosan azzal foglalkozik, amivel szeretett volna. Nem tudta megmondani, hogy napi hány órát dolgozik, mert ezt nem érzi annak.
Egy elsős lány megkérdezte, hogyan lehet egy a médiában dolgozó személy sikeres. Ádám azt javasolta, hogy a tanulmányokkal párhuzamosan kezdjenek a hallgatók dolgozni gyakornokként. Aki akar, az előtt komoly lehetőségek vannak, mert nagy munkaerőhiány van, és szükség van jól képzett (nyelveket ismerő, írni és olvasni tudó) fiatalra. Ráadásul olyan digitális környezetben élünk, ahol mindenkinek van lehetősége tudatos tartalomelőállításra (pl. Youtube-n). A beszélgetés után Guld Ádám interjút adott a Médiagrundnak, mely hamarosan olvasható lesz.