Rajongásból hivatás – Interjú az Animagazin szerkesztőivel

Az Animagazin egy közel nyolc éve futó, kéthavonta megjelenő, anime témájú, ingyenes webes kiadvány. A főszerkesztővel, Komora Katalinnal és a tervezőszerkesztővel, Kócza Attilával beszélgettem.

Hogyan zajlik egy szám elkészítése?

KK: Elég összetett folyamat. Évek óta sémák alapján dolgozunk. Először mindig egy tartalomjegyzék mintát készítünk, hogy milyen rovatok legyenek benne. Miután az egyik szám megjelenik, elkészítjük ezt a dokumentumot, amit utána folyamatosan bővítünk azzal, milyen cikkek várhatóak. Aztán „behajtjuk” a cikkeket az íróktól, ha határidőre nem küldik be. Ezek bekerülnek a tartalomjegyzék mintába. Majdnem a szám megjelenésére lesz kész, mert mindig esik be plusz. A második fázis a javítás, lektorálás és korrektúra. Ha Attilának van ideje, akkor a dizájnolás mellett átolvas egy-két cikket. Olyankor ő is szokott javaslatokat tenni a javításra. Én pedig elfogadom, amikor véglegesítem az adott cikket. Időmegtakarítás végett legtöbb esetben Attila előre bedizájnolja őket.

KA: A dizájnolás a harmadik fázis, ahol a cikkek tördelve, képekkel illusztrálva belekerülnek a magazinba. Nem szeretem javítás előtt bedizájnolni a cikkeket, mert nem mindig jön ki jól, de az idő miatt muszáj. Amikor ráérek, megcsinálom, mert lehet, hogy később nem fogok, és akkor csúszna esetleg több nappal a szám, amit nagyon nem szeretnénk. A negyedik fázis a véglegesítés, amikor már a pdf egyben van. Folyamatosan készülnek az Indesign-fájlok, amiket a végén egybefűzünk. Amikor már minden cikk belekerült, akkor még a programon belül átnézzük a megjelenés előtti utolsó hétvégén.

logó
logó

Miért fekvő a tájolása az oldalaknak?

KA: Stratégiai okokból. A legelső számok még rendes álló verziók voltak. Mivel ez pdf-formátum, úgy döntöttünk, hogy fektessük el, mert így jobban illeszkedik az okostelefonokhoz, monitorokhoz és tabletekhez. A legújabb dizájn már úgy lett kialakítva, hogy 16/9-es képarányon is nagyon jól lehessen olvasni, viszont nyomtatásra nem alkalmas.

Mennyi munka van egy szám létrehozásával?

KA: Nagyon sok. Minden magazin elkészítése egy 3-4 órás szerkesztői megbeszéléssel kezdődik. A legtöbb időt a lektorálás és a dizájnolás veszi el. Egy kétoldalas cikk egy óra alatt készül el.

KK: De vannak olyan íróink is, akiknek nem olyan jó a helyesírása, őket órákig kell lektorálni. A dizájnolás a hozzá tartozó képek minőségétől is függ. Képeket kérünk a cikkíróktól, és előfordul, hogy egyáltalán nem küldenek vagy nem eleget. Ekkor nekünk kell keresni, ami meghosszabbítja a folyamatot. Az utolsó átnézéssel elmegy fél nap, ha nem több. Van, hogy az egész vasárnapunk rámegy.

KA: Összességében, mikor megjelenik egy magazin, akkor kettő hetet pihenünk. Utána folyamatosan dolgozunk a következő megjelenéséig. Főleg délutánonként, munka után.

Kik azok a cikkírók, akikre mindig számíthattok? Vannak-e egyéb feladatokat ellátó tagok is, akik nem a magazinon dolgoznak?

KK: Attila Hirotaka néven fut, ő a tervezőszerkesztő, designer. Az egyik legrégebbi tag. Én vagyok Catrin, a főszerkesztő, lektor, cikkíró. Newplayer, Tamás, az alapító, jelenleg ötletel, cikkeket ír, és az Anistationnel foglalkozik. Továbbá van pintergreg, Gergő, aki lektorál, és az oldalunk adminisztrátora. Négyünkből áll a szerkesztői csapat.

KA: Először én és Kati ismertük egymást, AnimeConon ismerkedtünk meg.

KK: Azóta egy pár vagyunk, együtt élünk, így még könnyebb együtt dolgozni. A magazin 2011-es indulásakor Newplayeréket nem ismertük. Attila úgy csatlakozott, hogy animés híreket írt nekik, én akkor már vele voltam, és szerettem volna segíteni ebben, ezért jelentkeztem lektornak. Pintergreget másik animés közösségből ismertük meg, és kértük fel, hogy segítsen. Mivel programozó, az animagazin.hu-t Newplayerrel együtt csinálták. A Facebookra is kerestünk szerkesztőket, például téged, másik Tamást, aki hírszerkesztőként tevékenykedik. Ez nekünk jól jött, mert nem volt rá kapacitásunk, és a régebbi próbálkozások nem működtek. Ezen kívül vannak állandó cikkíróink, akikre évek óta számíthatunk. Így van 10 fő, akikre, ha nem is minden számnál, de számíthatunk.

FB
a Facebook-oldal

 Milyen a működésetek gazdasági háttere? Akartátok valaha pénzzé váltani a befektetett munkát?

KA: Ez egy rajongóktól rajongóknak magazin, ezért nem gondoltuk, hogy bármilyen juttatást kérjünk.

KK: Szóba került, hogy alapítvány, társaság, vagy egyesület legyünk, de inkább egy hobbinak őriznénk meg. Több lenne vele a probléma, mint amennyi hasznot hozna.

Úgy tűnik, hogy ez a modell működik sok hasonló témájú és jellegű magazinnal ellentétben, melyek 3-4 év alatt megszűntek, például az Animestars és a JAF. Az Animagazin márciusban már 8 éves lesz, és még mindig több mint 100 oldalas.

KA: Az említett magazinok még az Animagazin előtt futottak. Az Animestars volt az első nyomtatott formában megjelent animés magazin. Aztán jött a Mondo, és látszott, hogy két fizetős animés magazint a hazai rajongók nem tudnak eltartani. Ezért szűnt meg. A JAF egyetemi projektként indult, és lehet, hogy a készítőknek a projekt végeztével már nem volt idejük rá.

KK: Az évek során összegyűlt cikkírói bázist nem könnyű megtartani. Sok köszönhető annak, hogy akik nekünk írnak, lelkesen csinálják, és sokat fejlődött a magazin az évek során. Ez főleg azért van, mert ráértünk anno az egyetem és most a munka mellett. Növelte a kitartásunkat, hogy nagyon sok munkafolyamatunk gyorsult, egyszerűsödött, és fejlődtünk a programok használatában. Motivált minket az, hogy egyre jobban csináljuk. Attilában nagy a lelkesedés. Nem is szeretnénk, hogy más csinálja.

KA: Pár évente meg tudunk újulni. A mostani már a negyedik dizájn. Mindig igyekeztünk, hogy egy átláthatóbb felületet kapjon a magazin. 2011-ben már egy kiteljesedett szubkultúrában indultunk. Az előbb említett magazinok még a szubkultúra megjelenésekor indultak. A minőségükön is látszott, hogy nem voltak annyira összeszedettek, mint indulásakor az Animagazin. Azért tudunk ennyi oldalt összehozni, mert lelkes cikkíróink a szabadidejükből erre áldoznak. Van, aki már 20 oldalasat is küldött, hogy odaadjuk a rajongóknak, és ez fantasztikus.

Milyen a kapcsolatotok a Mondo magazinnal? Ugyanaz a célközönségetek, riválisok vagytok?

KK: Nem vagyunk riválisok, nagyon jó kapcsolatban vagyunk. Pont jól jön ki, hogy kéthavonta felváltva jelenünk meg. Nem teljesen azonos a célközönségünk, a Mondót a tinik, minket a felmérések alapján inkább a huszonévesek olvasnak. A kezdetektől fogva járunk MondoConokra, engem többször felkértek az animés kerekasztal résztvevőjének, írunk is a MondoConokról. Ismerjük egymást a főszerkesztővel, Markovics Rolanddal, írtam is már a Mondóba.

Milyen a kapcsolatotok a partnerekkel? Ezek rajongói klubok, fansub csapatok és animés hírportálok, valamint Youtube-csatornák, akiknek logója mindig ott van a magazin elején. Kik ezek? Hogyan lettek partnerek?

KA: Először a fansub csapatok voltak a partnereink, mert őket sok animerajongó látogatja, és ha ott megjelenik a magazin, akkor több emberhez eljut. Felkerestük őket interjúra, és cserébe kitettek egy hírt a magazinról mindig, mikor megjelenik, azonban egy idő után ezek a csapatok megszűntek, újjáalakultak.

KK: De a nagyobb oldalak maradtak partnereink. Van egy hírlevelünk, amire fel vannak iratkozva, az alapján hírt adnak  a legújabb számunkról. Később ismeretség alapján nyitottunk youtuberek felé. Megosztjuk a videóikat a Facebook-oldalunkon, ők meg minket. A youtuberekkel sokkal személyesebb a kapcsolat, mint a fansub csapatokkal, mert utóbbinál egy főadminisztrátor levelezik velünk, míg a youtuber egyedül csinálja a csatornáját, így többekkel személyes kapcsolatban is vagyunk, például az Animológia-csatornával és ShiroNekóval.

A saját weblapotok mellett van még Facebook-oldalatok, Twitteretek és Youtube-csatornátok is. Miért fontos több felületen is ott lenni?

KA: A legtöbben fent vannak a közösségi oldalakon. Azért csak a magazin jelenik meg a honlapon, mert a közösségi oldalakat látják többen, ott könnyebb reagálni is. Twitteren nagyon könnyű követni a hivatalos japán és nemzetközi híroldalakat, de tőlünk csak az jelenik meg rajta, ami Facebookon is. A Youtube-csatorna független az Animagazintól. Van az Anipalace, amit Newplayerék alapítottak. Ennek legnagyobb része az Animagazin. A másik az Anistation podcast és videós csatorna, ezt Newplayer csinálja. Mostanában nagy divat a youtuberkedés, nem akartak ebből kimaradni.

a weblap
a weblap

Milyen terveitek vannak a közeljövőre?

KK: Szeretném a cikkíró hölgyek táborát növelni, hogy megőrizzük a magazin unisex jellegét. Sok a fiú szerzőnk, így a lányos témák háttérbe szorulnak. A magazin nyolc éve közösséget épít. Ezt a közösséget igyekszünk összekovácsolni kérdőívek és újonnan létrejött Facebook-csoportunk segítségével.

KA: A magazin folyamatosan fejlődött és fejlődik is. Ez kell ahhoz, hogy még legalább nyolc évig folytassuk. Van lehetőségünk, szeretjük csinálni, és örülünk, hogy az Animagazin a hazai szubkultúra része.

FacebookTwitterGoogle+tumblrLinkedInDiggPinterestRedditEmail

Szólj hozzá a bejegyzéshez!

hozzászólás