A Debreceni underground zenei élet az utóbbi pár évben fejlődésen ment keresztül, egyre több rétegműfaj válik láthatóvá különféle koncertsorozatok által. A kísérletibb rock/metálzenét képviselő Deeprecen egyike a legizgalmasabb új kezdeményezéseknek. A Ghost Toast zenekarban játszó Rózsavölgyi Bence személyes projektjeként indult rendezvénysorozat az élőzenét megbénító Covidos időszakot követően segít abban, hogy kevésbé ismert, de annál érdekesebb zenekarok debreceni közönség előtt is játszhassanak.
Amikor a vidéki nagyvárosok kulturális életéről beszélünk, nagyon hamar szóba kerül az a téma, hogy mennyire el vagyunk maradva a fővároshoz képest. Bár valószínűleg minden országban ez a természetes, hogy a legnagyobb lakosságú, központi szerepű városokban folyik a legszínesebb kulturális élet, de Magyarországon ez elég problémás, hogy csak ott. Ez ráadásul ördögi körhöz vezet: az elszánt fiatal alkotók észreveszik, hogy a szülővárosukban nem igazán tudnak sikeresek lenni, ezért irány Budapest!
A kultúrafogyasztó gyakran ugyanígy tesz, és az igényeinek sokkal jobban megfelelő fővárosba költözik. Ez ahhoz vezet, hogy még kevesebb alkotó marad a vidéki városban, kevés követővel.
Ez mindenkinek rossz, mert a művészre nem figyelnek fel elegen, a közönségnek meg nincs sok opciója programok terén, ezért potenciálisan még többen hagyják ott a lokális közeget, és szépen lassan az a kevés élet is felmorzsolódik, ami volt.
Valószínűtlen, hogy ez teljes mértékben be fog következni, az utóbbi években egyre több a debreceni törekvés ez ellen.
Mindezek ellenére nem minden stílus kaphatott ugyanolyan szintű reprezentációt, illetve a legnépszerűbb helyek, mint például a Víztorony vagy a Roncsbár leginkább az országosan ismert, nem helyi előadók koncertjeinek adnak helyet, az esemény, ahol a Debreceni underground talán a legnagyobb figyelmet kapja, az az évente megrendezésre kerülő Made In Debrecen minifesztivál, ami műfajok terén eklektikus, kisebb előadókból álló repertoárjával jelentős sikert tudott aratni.
Ha már az alulreprezentált műfajoknál tartunk, akkor meg kell említeni a kortárs unerground rock/metál zenét.
E műfajoknak már a sokkal könnyebben fogyasztható vállfajai sem rendelkeznek olyan szintű jelenléttel a mainstreamben, mint akár 15-20 éve, a kísérletibb vonal pedig szinte láthatatlan a nem beavatott, „átlagos” zenefogyasztó számára. Ha Debrecenben és környékén valaki mégis ilyen zenére vágyik, az valószínűleg már ismeri a Deeprecen rendezvénysorozat nevét, amely már számos poszt-, sludge-, stoner-, metálbanda, és egyéb niche műfajokban tevékenykedő zenekar koncertjének adott otthont.
A Deeprecen még nagyon friss kezdeményezés, 2022-ben indult, megálmodója maga is zenész, Rózsavölgyi Bence a Ghost Toast együttesből. A koncertsorozat szinte teljes mértékben egyszemélyes projekt, a Művésztér egyesület támogatásával. Létrejöttét az a tény tette szükségessé, hogy a pandémia miatti lezárások és egyéb más tényezők miatt megfogyatkoztak azok a helyszínek és rendezvények, ahol underground zenekarok fel tudtak lépni a városban, mégis sokan fejezték ki szándékukat, hogy Debrecenben koncertezzenek, ennek orvoslására elindult a Deeprecen
„A motiváció személyes, mert a zenekarom, a Ghost Toast 2019-ben játszotta az utolsó koncertjét egy jó ideig. És a kihagyás alatt kerestek zenekarok, hogy jönnénk szívesen játszani Debrecenbe, csináljunk közös koncertet. Bezárt a Kaptár, már nem működött a Dharma Klub, ahol ilyen kisebb koncertek voltak, akkor a Malterben sem volt a koncert, tulajdonképp csak a Víztorony és a Roncsbár működött.
„Azok már tele voltak azokkal az előadókkal, akik aktívabban koncerteznek, meg ennél általában egy kicsit feljebb vannak egy lépéssel vagy kettővel. Ekkor rájöttem, hogyha találok egy helyet, ahova tudok koncertet szervezni, akkor tudnék segíteni ezeknek a zenekaroknak. Próbáljuk meg, gondoltam.” – taglalja az indulás körülményeit Bence.
Helyszínként végül a Desz24-et találta meg, amely kifejezetten adja magát az ilyen kisebb létszámú, családias underground koncerteknek.
Igaz, a Deeprecen egyéves működését ünneplő esemény kivételesen a Víztoronyban zajlott. A hangulat ott is maradt a megszokott.
Három zenekar lépett fel, a modern metalcore-ban utazó Auraleak, a szervező zenekara, az instrumentális posztmetált játszó Ghost Toast, majd főattrakcióként a hazai szcénában igen népszerű stoner rockos Grand Mexican Warlock. Bár tömegnyomor természetesen nem volt (körülbelül ötvenen lehettek), a jelenlévők közül szinte mindenki a legnagyobb figyelemmel nézte végig mindhárom zenekart, csupán a fellépések közötti szünetekben hagyták el a koncertteret. A közönség összetételében meglepően sokszínű volt, természetesen a húszas-harmincas korosztály volt többségben, de voltak ennél idősebbek is. Némileg meglepő módon egy legfeljebb 16 éves lány az édesapjával is jelen volt, tehát a Deeprecen nem hagyja teljesen hidegen a fiatalságot.
Itt merül fel, hogy egy ilyen rendezvénysorozatot inkább egy biztos, állandó keménymag számára jobb-e szervezni, vagy érdemes törekedni arra, hogy újabb érdeklődőket is bevonzzanak. „Szeretném, hogyha a kettő együtt működne. Nyilván elsősorban azokra számítottam, akik amúgy is jártak ilyen koncertekre korábban, amikor még voltak a Roncsbárban.
De én nagyon szeretném, hogyha eljönnének olyanok is, akik most kezdenek az underground zenék iránt érdeklődni.
Itt lehet igazi különlegességeket találni, illetve ezek azok a zenék, amik még jó marketinggel is nehezebben jutnak el a közönséghez, de én szeretném, hogy új embereket is megfogjanak. Különösen örülnénk a fiataloknak. Látok biztató jeleket, vannak koncertek, ahová több fiatal jön.”
Fontos tisztában lenni azzal, hogy ki a célközönségünk, de emellett az is fontos, hogy milyen módon érjük el őket. A közösségi médiában való jelenlét már elengedhetetlen dolog, ha rendezvényt szeretnénk hirdetni, bár ilyesféle niche közegekben nem feltétlenül egy Facebook-hirdetés miatt fog koncertre menni az ember, hanem hasonló érdeklődésű ismerősök meghívása miatt (ahogy ez velem is történt). Illetve nem is feltétlenül kell túl agresszívan hirdetni magunkat, elég egy eseményt megadni a közösségi médiában, az underground zenefogyasztókra még jellemző, hogy maguknak keresik a programokat.
De a Deeprecen online jelenléte nem merül ki csak Facebook-eseményekben. Ehhez még társulnak az ötletes és figyelemfelkeltő flyerek, amelyekből minden egyes eseményhez saját, egyedi készül. Azonban ezeket sem külön grafikus csinálja, a vizuális imázsért például Bence a felelős, aki mesterséges intelligencia segítségével hozza létre azokat.
„Próbálkozom vele, nagy segítség ebben az AI, mert regisztáltam egy olyan oldalra, amelyen könnyű flyer alapanyagot csinálni. Néhány szöveget, meg logót hozzáteszek és kész is. Öt-tíz évvel ezelőtt még nem lehetett volna ilyen könnyen megcsinálni. Az elején csak szabadon felhasználható képekből dolgoztam.”
Szóval egyáltalán nem volt túlzás, mikor a riport elején a Deeprecent, mint egy szinte teljes mértkében egyemberes projektként hivatkoztam. Persze, hogy ennyi ideig tudjunk szinte egyedül egy ekkora sorozatot csinálni, hatalmas szintű rajongás kell a zene iránt, de az sem árt, ha kap az ember pozitív visszajelzéseket, hogy igenis érdemes folytatnia. Itt érdemes kitérni a debreceni undergroundra úgy általában, illetve arra, hogy jó irányba tart-e, érdemes-e ápolni a helyi zenei közegeket, amelyről Bence kifejezetten optimista véleménnyel van.
„Szerintem nagyon jó irányba tart. Most volt a Made in Debrecen, aztán ott a Rackanoise, ami már régebbi, csak az nem volt rendszeres, hanem időként volt egy-egy buli, de most azt látjuk, hogy ők is aktívak, ezért megpróbálunk velük is egyeztetni, hogyha koncertet szervezünk, akkor az ne egy napon legyen. És ennek nagyon örülök, hogy minél több a program, minél több embert lehet megmozgatni. De egyébként én elégedett vagyok azzal is, ami most van, amennyi ember most eljár az eseményekre. Sőt, még azt kell mondjam, hogy néha meghaladja a várakozásomat, és ez is azt mutatja, hogy igen, van erre még igény!” – összegzett Bence.
Megnyugtató egy belsős, a zenei életben aktív embertől is azt hallani, hogy a debreceni underground nem, hogy nincs elveszve, hanem nagyon is pozitív irányba halad. Nem is kellenek százas tömegeket megmozgató koncertek mindenhova, ez nem is reális, de legalább rendszeresen van koncert, ami lehetőséget ad zenekaroknak, hogy itt koncertezzenek, a zenerajongóknak pedig hogy helyileg kezdjenek keresgélni, ha érdekes programra vágynak.
A Deeprecen következő, a sorban 18. bulija máris következik három bandával – ismét a Víztoronyban: Ørdøg, Ghost Toast, Hatred Solution
Fotók: Kádas Norbert