Szeptember 20-án és 21-én Budapest bebizonyította, hogy képes néhány napra a motorsport fővárosává válni. A Red Bull Showrun hétvégéjén az autók zúgása, a motorok füstje és a tömeg lelkesedése olyan élményt adott, amely szinte versenypályává változtatta a város egy utcáját. Aki kilátogatott, annak nem csupán egy bemutatót jelentett ez a két nap, hanem egy olyan különleges atmoszférát, amely emlékeztetett a Forma 1 futamainak hangulatára, csak talán még inkább közelebbi rálátással és mindezt jóval elérhetőbben.
A szombati nap a felvezetésről szólt, ez volt az „exhibition” (kiállító) nap. Az emberek ekkor már érezhették, hogy a hétvégén valami rendkívüli történik. A program egyik része volt a Fanzone, amely a Puskás Ferenc Stadion mellett volt elkerítve. Ez szombaton egész nap látogatható volt, és például a Burger King standjánál páros belépőt lehetett nyerni a vasárnapi Showrun-ra. Ehhez az volt a feladat hogy a Burger King istálló autóját kellett megtervezni, kiszínezni, dizájnt kialakítani annak. Volt továbbá standja például a Lidl-nek, a Playstation-nek, a Tetris-nek, sőt, még egy DJ is volt a helyszínen, aki próbálta kellően fokozni a hangulatot. Sokan sorakoztak a standoknál főleg a játékok miatt, de a Fanzone felpörgött tömeg helyett inkább a nyugalom szigete volt. A DJ pult előtti területen babzsákokban pihenhettek meg az emberek, leginkább a kajás standokból szerzett ételeket fogyasztották itt kényelemben.
Illetve előttük volt egy kijelző is felállítva, amin a Showrun eseményeit mutatták. Emellett az elkerített területen kiállított autók sorakoztak, ritkaságok és klasszikusok egyaránt, melyeket bátran közelről szemügyre lehetett venni.
Ott állt egy Ferrari Dino 308, egy Porsche 911 GT3 RS, többféle Lamborghini, különböző Ferrari és további Porsche klasszikus és új modellek, BMW sportváltozatok, valamint igazi különlegességek is, mint Herbie (a Kicsi kocsi filmekből) vagy a Jurassic Park film ikonikus Jeepje.
Meglehett közelről tekinteni továbbá az RB7-es Red Bull festésű autót, amely a 2011-es világbajnoki modell is egyben. Ugyanezt az autót Visa Cash App Racing Bulls 2025-ös festésével is megtekinthették a látogatók. Ezek az autók szombaton, a Totalcar Parkoló Parádé keretében voltak kiállítva a Stefánia úton, a Puskás Stadion és a Budapest Aréna között. Motorok is felsorakoztak, többféle stílusban és teljesítményben, így már szombaton is volt mit megcsodálni. A nézelődők ekkor inkább még a járművek közvetlen közelségének örültek, fotókat készítettek, a hangulat inkább várakozó jellegű volt. Mindenki tudta, hogy a vasárnap lesz a fő attrakció, amikor a motorok és autók valóban életre kelnek az utcán.
A vasárnap már a motorok megdurrogtatásáról szólt. Az utcaszakasz, amely a Puskás Aréna és a Papp László Stadion között húzódik, teljesen le volt zárva, felkészülve arra, hogy versenypályaként szolgáljon, legalábbis erre az egy napra. Az utca most új arcát mutatta, a megszokott forgalom helyett korlátok, lelátók, kordonok, szurkolók és versenyautók vették birtokba.
Aki végigsétált a környéken, azonnal megérezte, hogy itt most minden más, mint egy átlagos budapesti vasárnapon.
A helyszínhez közeledve már lehetett hallani a motorok hangját. A levegőt benzingőz és motorfüst járta be, és ahogy a nap egyre magasabbra kúszott, úgy nőtt az izgalom a tömegben. Vasárnap két „run” volt, egy délelőtt és egy délután, ezek alatt vegyesen voltak különböző járművek a pályán. A szombati standok ezen a napon is várták a látogatókat, a Burger Kingnél belépők helyett ekkor már egy pörgetős játékkal lehetett például merchandisingot (saját márkázott terméket) nyerni. A Lidl standjánál szintén egy reakciós próbatétel várta az érdeklődőket.

A bemutatókat a világsztárok és a motorsport legendái tették igazán emlékezetessé. David Coulthard, a Red Bull korábbi Forma 1-es pilótája az RB7-es Red Bull autóval száguldott végig a Stefánia úton kijelölt pályán, miközben gumik füstöltek és a motor hangja betöltötte az egész környéket. Patrick Friesacher, az osztrák pilóta a Visa Cash App Racing Bulls autóját vezette, és az ő produkciója is hatalmas sikert aratott. A driftelésről gondoskodott Mad Mike Whiddett, aki a négymotoros, 1100 lóerős Mazda RX-7-esével rajzolta újra a város aszfaltjára a kanyarokat. A Red Bull Driftbrothers páros bemutatója látványos szinkron-driftekkel hozta lázba a közönséget, miközben a litván Arunas Gibieza, azaz Aras, motoros mutatványaival, keréken egyensúlyozva, gumit égetve és szikrákat szórva bizonyította, mi mindenre képes egy motor. A programok közé tartozott Samkeliso Thubane, ismertebb nevén Sam Sam is, aki Dél-Afrikából érkezett, és egy BMW E30 325i típusú autóval tartott látványos spinning-bemutatót, amelynek során az autót körbe-körbe forgatta, füstöt és örvényt hagyva maga után.
Ezek a fellépők együtt teremtették meg azt az érzést, mintha egy versenypályán ülnénk, nem pedig Budapest szívében ujjonganánk a lelátókon, vagy éppen a kordon mellett állnánk.
A nap során a tömeg hol extázisban volt, hol csendben figyelt, amikor egy-egy különösen látványos manővert láthatott. A gyerekek ugrándoztak örömükben, kíváncsian mutogattak az autókra, sokan fotókat és videókat készítettek, mások egyszerűen csak álltak és hagyták, hogy a motorok dübörgése és a gumik csikorgása átjárja őket.
A Puskás Stadion mellett kialakított Fanzone külön világot képviselt a rendezvényen belül. Ide a belépéshez jegyet kellett venni, amelyet karszalagra cseréltek a bejáratnál. Vasárnapra a belépő 3000 forintba került, a két napra szóló jegy ára pedig 8000 forint volt. Ez az összeg összehasonlítva a Forma 1-es belépők árával sokkal barátságosabb, ezért is látogattak ki kifejezetten sokan. Fontos volt azonban, hogy az interakciós terület egy, a pályától elzárt, külön zóna volt, innen nem lehetett rálátni. Aki igazán látni akarta a bemutatókat, annak vagy további jegyet kellett vásárolnia a lelátók egyikére, vagy az ingyenes állóhelyek közül kellett helyet találnia az utcáról, ez azonban nem bizonyult olyan egyszerűnek. Valóban rendkívül jó dolog az, hogy volt ingyenes állóhelyre kijelölt terület, azonban ide a Fanzone-ból már nem lehetett átjárni, ugyanis az csak az utcai részekből volt megközelíthető. Ennek a belső területéről közvetlenül alig-alig lehetett látni a pályára, sokan a dombra másztak fel, hogy a kerítéshez állva legalább részben ráláthassanak az eseményekre. De ez nem hányható senki szemére, ugyanis az, hogy onnan nem lehet a pályára belátni, fel volt tüntetve. Csak éppen az nem, hogy az ingyenes állóhelyre hogyan is lehet eljutni.
Még a helyszínen lévő biztonsági őrök sem tudták megmondani, csak annyit hogy „valahonnan az utcáról, kint”.
A Fanzone azonban nem is a pályára való rálátásról szólt. Itt számtalan kísérőprogram várta a látogatókat. A kiállított autók sokasága önmagában is rengeteg embert vonzott, de emellett a már említett interaktív standok is helyet kaptak. Így inkább egy családi programhelyszínként szolgált, ahol kicsik és nagyok egyaránt találhattak maguknak valót, és ahol a motorsport élménye kicsit játékosabb, közvetlenebb, interaktív formában jelent meg.
A lelátók belépője már tartalmazta a Fanzone belépést is, így aki ezekre váltott tikettet, az nyugodtabban élvezhette a bemutatókat. A VIP-jegyek ára mintegy 150 ezer forint volt, ezek inkább egy szűkebb körnek szóltak, és sokak szerint nem értek annyit, amennyit kértek értük, ennyi pénzért bőven nagyobb élményt kaphattak volna a Forma 1-es magyar nagydíjon, ennek ellenére ezekből is egészen sok elkelt. A paddock terület különösen érdekesnek bizonyult, bár kicsi volt és nem lehetett szabadon látogatni, a kordon mellett állva szinte teljesen be lehetett látni azt.
A rendezvény marketingje azonban hagyott némi kívánnivalót maga után. Bár a Red Bull Hungary kommunikációjában megjelent az esemény, a Red Bull nemzetközi csatornái konkrétan egyáltalán nem említették. Pedig szerintem lett volna lehetőség nagyobb hírverést csapni ennek a látványos rendezvénynek. Pozitív példaként említhető, hogy a megelőző napokban Budapest egyik villamosán, a szerelvény közepén két Forma 1-es autót, a hétvége alatt is kiállított autók álltak. Ez a villamos gyorsan a város beszédtémájává vált, rengetegen fotózták és osztották meg az élményt, remek reklámnak bizonyult. Azonban ezen egyetlen akció talán önmagában kevés volt ahhoz, hogy országos szinten igazán nagy hullámokat keltsen a Red Bull Showrun. Ennek ellenére nem volt üres a helyszín, és akik ellátogattak szerintem egyáltalán nem bánták meg.
Összességében a Showrun bebizonyította, hogy a motorsport élménye nem kizárólag a versenypályákon érhető el. Aki ott volt, az átélhette, milyen, amikor az autók és motorok dübörgése betölti a teret, amikor a füst és a benzin szaga keveredik a város levegőjével, amikor egy pillanatra Budapest utcája átalakul és egy másik világot idéz meg. Azok számára, akik nem tudtak eljutni a Forma 1-es magyar nagydíjra, ez az esemény valódi lehetőséget adott arra, hogy közel kerüljenek a motorsport világához, és átéljék mindazt, amiért annyian rajonganak.
Fotók: Marincsák Zsanett










