A Debreceni Egyetem Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék szakhetének szerdai programjaként szervezték meg a kortárs divat helyzetéről szóló kerekasztal-beszélgetést. A tanácskozás résztvevői Adamek Alma divatipari szakértő, Keszeg Anna kultúrakutató, illetve Balogh Dóra divat és stílustervező művésztanár voltak. A szakértők és hallgatók a Zoom online felületén találkoztak.
A kerekasztal déli kezdéssel volt meghirdetve, azonban már negyedórával előtte is be lehetett csatlakozni az online platformra. A beszélgetést egy jó hangulatú csevegés előzte meg a két műsorvezető és a három vendég között. Az esemény két moderátora Bereczki Boldizsár és Süvöltős Bettina volt.
A beszélgetés meghirdetett dátumához közeledve egyre több ember jelent meg a résztvevők mellett, majd 12:04 -kor kezdetét vette a kerekasztal beszélgetés 52 fővel. Az eseményt Bereczki Boldizsár nyitotta meg.
A bemutatkozások során megtudhattuk, hogy Adamek Alma 10 évig volt újságíró az Indexnél, jelenleg a Glamournáltevékenykedik, és elsősorban a divatiparral és annak társadalmi hatásaival foglalkozik. A bemutatkozásokat Balogh Dóra folytatta, aki elmondta, hogy egy slow fashion brandet működtet és koordinátor a nemzeti divatligában. Fontos a munkájában a közösségi tevékenység. A bemutatkozásokat Keszeg Anna zárta, aki elárulta, hogy egy francia ösztöndíj miatt kezdte el foglalkoztatni a divat világa és mindig is érdekelte, hogy abban a kultúrában mennyire benne van a divat az emberek vérében.
Fast fashion vs slow fashion
A vírushelyzet parkolóhelyzetbe állította-e a fast fashiont? Tudatosabban vásárlunk emiatt? – hangzott el a kérdés.
A válaszadást Keszeg Anna kezdte meg. Örült annak, hogy kezd látszódni a fast fashion uralmának vége, és hogy sokan a pandémiát a változás kezdetének kezdték tekinteni. Azt gondolja, hogy ez öntudatra ébresztheti a divatipart, de a fast fashion is velünk marad.
Balogh Dóra egyetértett Annával, szerinte sem áll meg a fast fashion, de a jelenlegi helyzet segített abban, hogy a nagy márkák átgondolják a gyártási stratégiákat a közösségi aktivizmus által generált problémakörök miatt, amely főként a gyártási folyamatok környezetszennyező hatására fókuszálnak. Elsősorban a negatív sajtóvisszhang miatt elkezdtek odafigyelni a környezetet károsítótevékenységükre és ez egyfajta slow fashion irányba fordítja őket. Adamek Alma is egyetértett az előbbi állításokkal.
Miben és mennyiben változtak meg az öltözködési szokások a járványhelyzet alatt?
A járvány kezdetekor maszkvarrási hullám indult, majd a maszkgyártás egyfajta trenddé nőtte ki magát, hiszen piaci rést elégített ki. A home office is tervezői reakciókat váltott ki: megjelentek az elegáns és praktikus home office szettek, és jelenleg nagyobb a kereslet rá, mint a klasszikus értelemben vett kollekciók darabjaira – adta válaszul Balogh Dóra.
Adamek Alma szerint nagyon sokat változtatott a kényszer a divatiparon, kényelmes öltözködési forradalomról beszélt, és arról, hogy hatalmas üzlet lett a kényelembe fektetni. A minőség előtérbe került a mennyiséggel szemben. Elárulta, hogy a Crocs papucs a járványhelyzet nagy nyertese a Time magazin szerint mind eladásban és a ráirányuló figyelemben is. Azt gondolja, hogy a karantén miatt demokratizálódik a kultúra, azaz egyre több ember számára elérhetővé válik és a pandémiát követő időszaktól is ezt várja.
Keszeg Anna szerint a test felső felére helyeződik a hangsúly és erről sokat tanultunk az utóbbi időben, például milyen színek állnak jól az arcunknak stb. Nagy tudás halmozódott fel a keyboard dressingről, és reméli, hogy ez velünk marad, tudatosan öltözködünk majd az ilyen helyzetekben.
Miért pont London, Milánó, Párizs és New York a divat 4 fővárosa? Lesz-e új főváros a jövőben?
Balogh Dóra szerint nem lesznek más városok, de Kínából talán jöhet egy új hullám a divatban. Adamek Alma úgy reagált, hogy nagyobb kérdés az, hogy mennyire fog elhalványulni a szezonkényszer, amibe belerekedtek a divatházak a kereskedők miatt, és emiatt mennyire fog átrendeződni a divatfővárosok helyzete. 15-20 éven belül lehet ázsiai központ is.
Keszeg Anna szerint Párizs-Milánó-London elsődlegességét nem lehet letagadni, hiszen erős kulturális minták jönnek onnan. Szerinte tudatos tervezéssel lehet csak új szereplője a divat világának.
Mi lesz a fashion weekek sorsa?
Az utóbbi időben megkérdőjeleződött a fashion weekek sorsa, az egyik műsorvezető arra volt kíváncsi, hogy várható-e bármilyen változás.
Jelenleg Keszeg Anna is gondolkodik azon, hogy vajon meg fog-e maradni ez a struktúra. A szezonalitás szerinte fárasztja a kreatív munkavégzést.
Adamek Alma szerint a tavalyi év új fejezet az iparág történetében: emberléptékűvé vált a divatvilág, de mindenkinek hiányzik már az offline jelenlét, a runway show-k szerinte továbbra is meghatározóak maradnak majd. Mindenki várja már a fizikális divatbemutatókat, mert azok ahhoz szükségesek, hogy jobban megértsük a tervezők elképzeléseit.
Balogh Dóra is úgy gondolja, hogy fontos bemutatni élőben a darabokat, és fontos megismerni a művészi hozzáadott értéket. Szerinte a korona megakadályozta ezt a funkciót. Viszont az jó, hogy bárki becsatlakozhat egy online eseményre. A kettő között kéne megtalálni az egyensúlyt.
Egy Oscar gálán viselt ruha mennyire tudja befolyásolni a divatot és a márkát?
Keszeg Anna kezdte a válaszadást: A szakértők azt gondolták, hogy ez egy erős publicitást ad, így a márka keresi a színészt, vagyis egy reprezentációs logikát látunk, hiszen befolyása van a divatnak. De fordított működést is láthatunk: a divattal is be tudja mutatni az adott színész azt, hogy mit képvisel.
Adamek Alma szerint a ruhák alkalmasak arra, hogy látogatottságot hozzanak a márka oldalán. Ezek távol állnak a hétköznapi viselettől, ez egy másik világ, amit imádnak az olvasók. Sokan csak a ruhák miatt nézik meg a képválogatásokat.
Balogh Dóra szerint ez egy eszköz a különcség kifejezésére. Manapság az Oscar-gálákon is vesznek fel sportcipőt alkalmi ruhához. A divat összekapcsolódott a performance művészetével. Trenddé vált újra felvenni a már egyszer viselt Oscar-ruhákat a fenntarthatóság jegyében.
Milyen marketingfogásokkal próbálta leküzdeni a divatipar a vírus adta nehézségeket?
Keszeg Anna szerint azzal, hogy a divat ne legyen bántóan hivalkodó. Mert bár nem a trendiség most a legfontosabb, de a divat azért hagyjon minket álmodozni. A realizmusnak és az álmodozás kettőségének kellett meglennie, és szerinte a marketing ennek rendelődött alá.
Balogh Dóra ebben az időszakban nem akarta reklámozni a márkáját, szándékosan nem akart árulni, hiszen volt nagyobb probléma és gond is a divattermékek vásárlásánál, de voltak, akik ajándék maszkot kínáltak vásárlás mellé, ez nála kiverte a biztosítékot. Adamek Alma azt mondta, hogy a nagy divatházak az anyaghulladékokat használták fel a kollekciók megvalósulásához, és ez egyre több nagyobb márkánál felbukkanhat, ami a helyzet egyik pozitív hozadéka.
Nézői kérdések
A beszélgetés után a közönségnek lehetősége volt kérdéseket feltenni a vendégekhez. Az első kérdés arra vonatkozott, hogy hogyan tudnánk tudatosabban vásárolni.
Balogh Dóra szerint az első lépés az, hogy megnézzük mi van otthon. Ne kelljen mennünk újból vásárolni, fedezzük fel újra a gardróbunk tartalmát. Szerinte fontos ismernünk a testtípusunkat, illetve a színtípusunkat is. Fontos, hogyha elmegyünk vásárolni, akkor tényleg olyan ruhadarabot vegyünk, ami számunkra megfelelő.
Azt mondja, hogy itt jön képbe az, hogy milyen márkát választunk, érdemes utána nézni az adott márka tevékenységeinek, hogy tényleg tudatos legyen a vásárlás. Adamek Alma szerint fontos, hogy tudjuk, hogy hol készült az adott ruha. Szerinte is járjunk utána az adott márkának.Keszeg Anna azt gondolja, hogy le kéne szállnunk a fast fashionről. Szerinte terveznünk kell a ruhavásárlásunkat. Egyetért az előbb felszólalókkal.
Egy következő kérdés pedig arra vonatkozott, hogy hogyan tudjuk megtalálni a saját stílusunkat.
Adamek Alma kezdte a válaszadást. Számára a stílus hangulatfüggő, de ő olyan ruhákat épített be az öltözködésébe, amelyekben jól érzi magát. Szerinte ez az önkifejezés egy olyan formája a divat, amit mindenki le tud fordítani a saját nyelvére, ezáltal a stílusunk megtalálására nincs egy konkrét recept.
Keszeg Anna is hisz abban, hogy ez egy önkifejezés, improvizáció, de a tudatosság itt is fontos. Fontos, hogy legyen egy inspirációs területünk, hogy tudjuk, mihez igazodjunk öltözködésnél. Ilyen igazodási pont lehet például a zene vagy egy történelmi korszak. Balogh Dóra szerint azt kell megtalálnunk, hogy miben vagyunk praktikusak és hogy miben érezzük jól magunkat. Viccesen hozzátette, hogy elmehetünk stílustanácsadóhoz is, hiszen ők ebben okosabbak.
A nézői kérdések után a beszélgetést Süvöltős Bettina zárta, ahol ismertette a szakhét további programjait a résztvevőkkel.
Szöveg: Pataki Gergő