BeReal! – Az autenticitás nyomában a Kutatók Éjszakáján

Hagyomány, hogy a Kutatók Éjszakáján előadásokkal és játékokkal várják a középiskolásokat a Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék oktatói, a tanszéken működő Mediális Kultúratudomány doktori alprogram ösztöndíjasai és a kommunikáció- és médiatudomány alapszak hallgatói. Az előadók és a szervezők 2023. szeptember 29-én is kitettek magukért: a vendégszeretet, a közösséggondozás és a jó hangulat jellemezte az estét.

A végig teltházas rendezvény a BeReal! Tudunk még „igazak” lenni? címet kapta. A 17 órától 22 óráig tartott a program két teremben: a szervezők figyeltek arra, hogy ne legyenek átfedések a félórás előadások és a negyvenperces játékok között. A vendéglátás előzékenysége így tette lehetővé, hogy minden érdeklődő minden programelemre bejuthatott.

A szakmai fókuszban a kutatói hitelesség és a kulturális iparágak trendjei álltak.

Nyitányként az asztali szerepjáték és a Dungeons & Dragons: Betyárbecsület kapcsolatát vizsgáló Molnár Kincső Bernadett doktori ösztöndíjas előadásán vehettek részt az érdeklődő középiskolások és az örvendetesen nagy számban megjelent szakos hallgatók. Szó volt a reneszánszukat élő szerepjátékokról és nagy sikerű adaptációikról, valamint arról, hogy e két kulturálódási forma milyen hatással vannak korunk társadalmára.

„A fantasy egy fikciós műfaj, tehát nem vonatkoznak rá korunk társadalmi normái. Ez azt vonja maga után, hogy expliciten megjeleníthetnek társadalmi atrocitást, kirekesztést, vagy a faji megkülönböztetés témáját. Ezt látjuk a Dungeons & Dragons: Betyárbecsület című filmben is. Miért fontos ez? Mert ezzel a kendőzetlen megjelenítéssel beemeli ezeket a témákat a nyilvánosságba, a társadalmi diskurzus részévé tudja tenni azokat.”

Keresztes Bence doktori ösztöndíjas hallgató előadása teljesen más világba nyújtott betekintést: arról szólt, hogy milyen lehetett külföldi tudósítónak lenni Magyarországon a 1980-as években. Esettanulmányt kaptunk arról, hogyan érvényesült az angolszász újságírás a késői Kádár-korban Nick Thorpe BBC-s riporter munkássága révén.

Kiss Tamás doktori ösztöndíjas hallgató stand-up comedy-vel foglalkozó interaktív előadása azzal foglalkozott, hogyan vezet az út egy open-mic esttől az országos hírnévig, milyen karrierlehetőségek rejlenek a stand-up comedy-ben ma Magyarországon, s mennyire tudnak a humoristák „igazak” lenni. „A sztorik igazságtartalma, az igazság százalékos aránya nem fontos. A szórakoztatás a fontos. Még akkor is, ha ehhez olykor el kell túlozni vagy ki kell színezni a történetet. A hitelesség számít.”
 

A következő előadás is gyors váltást igényelt a közönségtől: Tisza Eleonóra doktori ösztöndíjas hallgató a közösségi média könyvkiadásra gyakorolt hatásairól beszélt. BookTok made me buy it című előadása a 2023-as TikTok trendek befolyását ismertette a könyvek népszerűsítésében, az ismertség és a népszerűség felépítésében.

A populáris zene témája sem maradt ki a programból. Kálai Sándor egyetemi docens azt szemléltette gazdag példaanyagon, hogy milyenek ma a könnyűzenei slágerek (egyáltalán: vannak-e még slágerek, melyeket mindenki ismer). A rádiós és televíziós terjesztés után a közösségi média platformok vették át a zene népszerűsítésének szerepét napjainkban,  ez a váltás nyomot hagyott a formátumokon, a kompozíciókon és az ismertségen is.

Az est végéhez közeledve Rudisch Ferenc egyetemi tanársegéd a napjainkban egyre népszerűbb Be Real! közösségi platform létjogosultságát és gazdaságtanát elemezte. A platform a közösségi médiahasználat ellenében jött létre, de a kivitelezés felveti az örök kérdést: létezhet-e tartósan nem reklámbevétel alapon működő közösségi médiaplatform. Vajon a BeReal! is szükségszerűen eltávolodik az eredeti koncepciójától, s nem marad „antisocial media”? „Olyan mértékben intézményesültek a social mediát jellemző kulturális gyakorlatok, hogy hiába lép fel egy közösségi média platform az »anti-social média« becsvágyával. Nem tud ellen-social médiaként funkcionálni, mert unalmassá válik. Muszáj hasonulnia a meglévő médiumokhoz.”

Mészáros Péter egyetemi tanársegéd Marvel-hőstoborzó játéka a fantázia sportok világába kalauzolta a résztvevőket. A játék a sportfogadást, az engagement iparági törekvését szemléltette: ha a néző álomcsapatot választ magának, s fogadást köt, akkor más szemmel tekint a mérkőzésekre. Ezt a bevonódást szemléltette a hőstoborzó: csapatokba rendeződést és szuperhős választást követően megnéztünk egy filmrészletet, közben a játékmester tartalomelemző módszerrel megállapította, hogy a cselekményelemekre adható pontszámok alapján melyik csapatnak sikerült a hősei összeválogatásával győzelmet aratnia a többi hőstársulás felett. A játékot kétszer is le kellett játszani a nagy érdeklődésre tekintettel: a szabályok olyan jól kitaláltnak bizonyultak, hogy zökkenőmentesen sikerült lejátszani előbb egyetemisták, majd kisiskolások részvételével.

Nagy Orsolya egyetemi tanársegéd interaktív történetalkotás foglalkozást vezetett: a mini szemináriumon a kreatív írás gyakorlása kapta a főszerepet. A csapatoknak görög mitológiai alakokat kellett hétköznapi szituációkba helyezniük.

Zárásképpen Oláh Szabolcs egyetemi docens a mesterséges kreativitást értelmét kérdőjelezte meg: egyelőre nem világos, mi okból és mire fel lenne szükségünk mesterséges intelligenciával generált művészetre.

„Amit az algoritmusokkal generált művészet érzékelni enged, az egyelőre nem más, mint véletlenek és statisztikai valószínűségek megnyilvánítása.”

Előadása után a tanszékvezetőtől rövid értékelést kértem: „Harmadéves alapszakos hallgatóink kitalálták, megszervezték és lebonyolították a programot, amelyet az oktatók és a doktoranduszok találtak ki. Mi tehát – a szak és a tanszék – közös erőfeszítéssel csatlakoztunk az egyetemi és az országos nagyrendezvényhez. Igazi közösségi élménnyé tettük a Kutatók Éjszakáját. Mottónk is azt jelzi, hogy a Debreceni Egyetem kommunikáció szakján mindig történik valami érdekes: ‘Vibe. Pezsgés. Trendek.’ Gyakorlati szeminárium keretében készítettük elő a rendezvényszervezést és hajtottuk végre a promóciót, bevontuk az elsős hallgatókat is, hogy már a kezdet kezdetén lássák, hogyan valósul meg egy szakmai projekt. A doktori ösztöndíjasaink és az oktatók az idén is tanúsították, hogy eleven szakmai műhelyként működnek együtt, szakmailag hitelesen kutatják a kreatív iparági trendeket.”

Szöveg: Sipos István
Fotók: Reményi Réka

FacebookTwitterGoogle+tumblrLinkedInDiggPinterestRedditEmail

Szólj hozzá a bejegyzéshez!

hozzászólás